fbpx

Wat andere zeggen

Judith

Mijn naam is Judith en ik ben 32 weken zwanger. 

Ik voel me super goed, eigenlijk heel de zwangerschap al. Natuurlijk heb ik ook last van allerlei zwangerschapskwaaltje, maar ja dat hoort erbij. Mijn lichaam is een klein mensje aan het maken, hoe bijzonder is dat. Ik werk fulltime als businesspartner en ga nog steeds graag CrossFitten, tot twee weken geleden tenminste toen voor iedereen de sportscholen ineens gesloten werden. 

Ook wij in Nederland zijn beland in de gekte die Corona heet, met alle gevolgen van dien. In het begin dacht ik dat alles wel los zou lopen, maar inmiddels kunnen we niet anders dan het heel serieus nemen. De maatregelen die getroffen worden raken iedereen, het ene verhaal is nog schrijnender dan de ander. Alle dingen die wij vaak voor normaal hebben aangenomen, zijn ineens niet meer zo. Alle zaken die je houvast geven voor je toekomst worden ineens geannuleerd. Ouderen en hulpbehoevende die uitkijken naar een bezoek, kinderen die uitkijken naar een eindexamen of een schoolmusical, afspreken met vrienden en familie, zieke mensen die alleen zijn, mensen die überhaupt alleen zijn. Of ondernemers die ineens hun volledige omzet weg zien vallen, en daarmee ook hun volledige inkomen, mensen in de zorg die ineens te maken krijgen met een pandemie en zo mis ik nog tal van andere voorbeelden. Je wilt steun bieden en krijgen in onzekere tijden maar dat kan niet op de manier zoals wij dat gewend zijn. Een knuffel of een schouderklop of simpelweg een hand schudden zit er niet meer in. 

Ook ik merk dat ik hierdoor geraakt wordt. Uiteraard is het hetbelangrijkste dat ik gezond blijf, en neem daarom de maatregelen ook serieus. Ik ben nu nog bewuster aan het bewegen, gezond aan het eten en heel veel mijn handen aan het wassen. 

Maar af en toe ben ik ook verdrietig. 

Ik had de komende weken toch anders voorgesteld. Nog fijne dingen doen met alle lieve mensen om me heen. Nog een keer lekker uiteten of een weekendje met mijn vriend weg. Of mezelf een keer laten verwennen bij de schoonheidsspecialist tijden mijn verlof, nog een keer shoppen voor de kleine en trots mijn buik showen aan iedereen die het ook maar wil zien. Alles eraan doen om voor zover mogelijk mezelf mentaal voor te bereiden op de bevalling, iets wat denk ik voor elke vrouw een heel spannend en onzeker moment is. 

Eerst maakte ik me zorgen over hoelang het zou duren, hoeveel pijn het zou doen en of ik in zou scheuren. Nu maak ik me zorgen of mijn vriend er wel bij kan en mag zijn en dat ikzelf ook niet ziek ben. En dat de kleine uk gezond (lees zonder corona) ter wereld komt. En als dat dan gelukt is, moet dat ook nog zo blijven, wat misschien wel betekend dat er geen kraambezoek mag komen. Of dat ik of mijn vriend niet eens met de kleine mogen knuffelen. 

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat de gezondheid van ons kindje boven alles gaat, en zal daar ook alles aan doen. En er zijn ook tal van voorbeelden die veel schrijnender zijn, dan waar ik me nu zorgen om maak. Dus ik kan het ook vaak wel in perspectief plaatsen. 

Er staat iets heel bijzonders te gebeuren, iets waar ik al heel lang naar uitkijk dus ik tel mijn zegeningen, maar stiekem ben ik af en toe toch een beetje verdrietig om.

Lieke
Tijdens mijn 2e zwangerschap heb ik het PowerMama Programma gevolgd. ( maart/ april 2019) Mijn ervaring is dat ik mij hierdoor fitter voelde tijdens de zwangerschap. Dit doordat je op een verantwoorde wijze in beweging blijft. Elke training krijg je daarnaast ook een klein stukje theoretische uitleg over een bepaald onderwerp met betrekking tot de zwangerschap of na de bevalling. Hierdoor “beweeg” je bewuster en weet je waarom je een bepaalde oefening wel of niet uit mag voeren, of wat je in plaats van wel mag doen. Doordat ik tijdens de PowerMama Trainingen deze uitleg kreeg kon ik dezelfde tips toepassen tijdens de crossfittrainingen. Hierdoor heb ik tot week 35 kunnen trainen op een verantwoorde en aangepaste wijze. Inmiddels bevallen van een prachtige 2e zoon. Ik ben ervan overtuigd dat de PowerMama Trainingen en aangepaste crossfit hebben bijgedragen aan hoe fit ik mij voelde tijdens de bevalling en hoe ik mij nu na 3 weken alweer voel. Uiteraard is er tijd nodig om te herstellen na de bevalling maar doordat ik fit dit proces ben ingegaan heb ik het idee dat het soepeler verloopt dan bij mijn eerste zwangerschap. Een aanrader voor elke zwangere vrouw. Tot slot ga ik over een aantal weken opnieuw de cursus volgen en dit keer voor mij gericht op verantwoord opbouwen van sporten na de bevalling!
Nina
Super leuke PowerMama training gevolgd waarop enorm op houding gelet werd iets dat voor mij heel belangrijk is. Chantal legt alle oefeningen goed uit waardoor het voor gevorderden maar ook voor beginnende sporters makkelijk te volgen is. Een leuke opstap naar crossfit voor zwangere of nieuwe mama’s. Ben je op zoek naar een een training in je zwangerschap of wanneer je nog niet zo lang geleden bevallen bent? Dan is PowerMama echt iets voor jou, geen saaie yoga oefeningen, echt sporten met veel aandacht voor je houding in een fijne omgeving! Aanrader!
Marit
Dankzij de PowerMama lessen ben ik erg bewust geworden van de invloed van sporten op de groei van het kindje in mijn buik. Door de lessen ben ik veel te weten gekomen over de verschillende zwangerschapshormonen en de invloed daarvan op je lichaam. Daarnaast heb ik veel (ademhalings) oefeningen geleerd die ik tot het einde van mijn zwangerschap kan blijven doen. Zo hoop ik tot aan de bevalling lekker in beweging te kunnen blijven op een veilige en verantwoorde manier. Ik raad het programma voor iedereen aan (zwanger of (net) bevallen). Je leert er heel veel van, je wordt bewuster van je lichaam en je weet waar je rekening mee moet houden om te kunnen blijven sporten. De lessen worden erg leuk en zeer deskundig gegeven door Chantal en elke les wordt afgesloten met een leuke workout. Inmiddels ben ik alweer bijna 30 weken zwanger en nog steeds regelmatig te vinden in de Crossfit Fabriek (uiteraard wel met wat aanpassingen). Super bedankt Chantal!💪 Groetjes van Marit
Denise
Fijn om tijdens de zwangerschap op een bewuste manier lekker in beweging te blijven! top begeleiding en leuke sfeer 🙂

 

Marieke
Ik heb de PowerMama cursus gevolgd bij de CrossFit Fabriek tijdens mijn zwangerschap. In een klein groepje met zowel zwangere dames als dames die net mama zijn geworden hebben we 8 weken lang les gehad van Chantal. Chantal heeft ons veel geleerd over sporten tijdens en na de zwangerschap, maar we hebben ook veel bruikbare tips gehad over bewegen in het algemeen. Het mooie aan de cursus is ook dat het voor alle niveaus geschikt is (of je nu al heel sportief bent of nog nooit gesport hebt) en Chantal weet oefeningen aan te passen aan jou als individu met je eigen niveau, kwaaltjes of beperkingen. Door deze cursus weet ik hoe ik verantwoord kan blijven sporten en bewegen tijdens mijn zwangerschap en hoop hiermee zo fit mogelijk te blijven tot de bevalling. Ook weet ik al hoe ik het sporten en bewegen straks weer verantwoord en goed kan oppakken. Kortom alle handvatten gekregen om een fitte mama te blijven! Dankjewel Chantal voor de professionele begeleiding en het delen van je ervaring en kennis met ons! Ik raad deze cursus aan alle (toekomstige) mama’s die graag fit willen blijven of worden!
Chantal
Na mijn bevalling wilde ik graag weer fit worden en op een verantwoorde manier mijn sportactiviteiten weer oppakken. Dankzij het PowerMama Programma heb ik geleerd geduld te hebben en niet alles te snel te willen. Ook heb ik geleerd mijn lichaam op de juiste manier te gebruiken, denk hierbij aan houding. Onder andere het bewust omgaan met je bekkenbodemspieren. Ik gun iedere mama deze fijne opstap naar je eigen sportactiviteiten of de reguliere CrossFit lessen. Ik voel me weer fit en eerlijk gezegd een ‘echte’ PowerMama!
Kim
Ik ben Kim en ik deed al aan crossfit toen ik wederom zwanger werd. Deze cursus leek mij een leuke en leerzame toevoeging op het crossfit wat ik al beoefende. Ondanks dat het mijn 3e zwangerschap is heb ik er toch nog een hoop dingen geleerd. Ik had bijvoorbeeld nog nooit van diastase gehoord, wat dit met je lichaam doet en wat ik kan verwachten na de zwangerschap. Verder heb ik goede handvaten aangeboden gekregen hoe ik tijdens de reguliere crossfit lessen kan blijven sporten. Wat ik wel en niet meer kan doen. En hoe in een rustiger tempo nog een hele tijd kan blijven sporten tijdens de zwangerschap. Uiteindelijk heb ik kunnen crossfitten tot mijn 38ste week in mijn zwangerschap en na een voorspoedige bevalling ben ik met 6 weken na mijn zwangerschap onder goede begeleiding weer begonnen aan mijn opbouw in CrossFit.  Dit programma is een echte aanrader voor andere moeders. Ik heb dit als erg waardevol ervaren maar ook zeker als gezellig.